GRAND PRIX KOMEDA ZA NAMI

Auer z Grand Prix Komeda za muzykę do filmu „Inni ludzie” w reż. Aleksandry Terpińskiej – to werdykt jury w konkursie na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym na festiwalu w Ostrowie Wielkopolskim. Nagroda Publiczności została przyznana filmowi „Sonata” w reż. Bartosza Blaschke i z muzyką Krzysztofa A. Janczaka, a Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości Henrykowi Kuźniakowi. Festiwal zakończył się w sobotę, 4 czerwca. Przez tydzień do Ostrowa Wielkopolskiego przyjechało ponad 30 twórców ze świata kina, były pokazy specjalne, filmy konkursowe, spotkania, koncerty…

Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim odbył się już po raz jedenasty. O wydarzeniu niezmiennie mówi, że podczas niego filmów się słucha. Festiwal promuje zwłaszcza muzykę filmową, a podczas niego przyznawana jest nagroda Grand Prix Komeda za najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym.

 

AUER Z GRAND PRIX KOMEDA

W tym roku do konkursu zostało zakwalifikowanych siedem obrazów:

– „Inni ludzie”, reż. Aleksandra Terpińska, muz. Auer,

– „Jakoś to będzie”, reż. Sylwester Jakimow, muz. Marcin Macuk,

– „Magdalena”, reż. Filip Gieldon, muz. Marcin Sucharski, Marta Kondej,

– „Mosquito State”, reż. Filip Jan Rymsza, muz. Cezary Skubiszewski.

– „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, muz. Kamil „Holden” Kryszak,

– „Powrót do tamtych dni”, reż. Konrad Aksinowicz, muz. Marcin Masecki,

– „Sonata”, reż. Bartosz Blaschke, muz. Krzysztof A. Janczak.

Muzykę w nich oceniało jury w składzie: Grażyna Błęcka-Kolska, Bartosz Chajdecki, Tomasz Lach – przewodniczący jury, Jan Młynarski i Magda Umer.

Jak się słuchało tych filmów? To fantastyczna przygoda, siedem filmów w konkursie  – dla nas, jurorów maraton z filmami. Słuchało się wyśmienicie, a były to filmy bardzo różne, wśród nich też pozycje niezwykle mocne, które zostają na długo w głowie – mówił jeden z jurorów Jan Młynarski.

Werdykt jurorów poznaliśmy podczas gali finałowej, prowadzonej przez Magdę Miśkę-Jackowską. Grand Prix Komeda za najlepszą muzykę w filmie otrzymał Auer, kompozytor muzyki do filmu „Inni ludzie” w reż. A. Terpińskiej. – To dla mnie niesłychane wyróżnienie. Komponowanie muzyki do tego obrazu było dla mnie debiutem filmowym, dlatego jestem wdzięczny reżyserce i producentom za zaufanie i szansę na stworzenie muzyki do pełnometrażowego filmu – mówił laureat po otrzymaniu nagrody.

Swój głos oddali też widzowie. Nagrodę Publiczności otrzymał film „Sonata” w reż. Bartosza Blaschke i z muzyką Krzysztofa A. Janczaka.

Od kilku lat na festiwalu przyznawana jest Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości. Dotychczas otrzymali ją: Zygmunt Konieczny, Jan A.P. Kaczmarek, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Andrzej Korzyński. W tym roku statuetka została wręczona Henrykowi Kuźniakowi, autorowi muzyki do filmów animowanych, dokumentalnych, fabularnych, by wymienić wśród nich tytuły: „Vabank”, „Vabank II”, „Seksmisja”, seriale jak „Sukces” czy „Na kłopoty Bednarski”. Mimo że wielokrotnie był nagradzany na festiwalach filmowych za muzykę, nie krył wzruszenia podczas odbierania nagrody w Ostrowie Wielkopolskim.

 

WSPÓLNE OGLĄDANIE

Ta edycja przynosi nam bardzo pozytywne emocje i informacje zwrotne od każdego z naszych gości – podkreśla Maria Szeląg, dyrektorka Ostrowskiego Centrum Kultury, organizatora festiwalu.

To była pierwsza od kilku lat, choć ciągle ze świadomością ciężkich czasów, normalna edycja w tym sensie, że nie boimy się wirusa. Czuło się energię emanującą od widzów do gości, jurorów i wzajemnie. Jestem bardzo zadowolony z tego festiwalu. Udało się, może nawet trochę bardziej niż oczekiwałem – przyznaje dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.

W tym roku do Ostrowa przyjechało ponad 30 gości, twórców ze świata kina. Byli kompozytorzy muzyki filmowej, reżyserzy, aktorzy… Uznani, wybitni, doskonale znani, i młodzi – już z dorobkiem, ale jeszcze nie aż tak rozpoznawalni. – Tegoroczna edycja jest niepowtarzalna młodym talentem, ale też przepleciona doświadczeniem i uznaniem. Gościmy przecież Henryka Kuźniaka, Janusza Gajosa, Andrzeja Barańskiego, Lecha Dyblika – mówi Maria Szeląg.

DOKUMENTY NA FESTIWALU…

Podczas tegorocznej edycji zostały wyświetlone, prócz filmów biorących udział w konkursie Grand Prix Komeda, trzy filmy dokumentalne. Były to: opowieść o polskim jazzie i perkusiście jazzowym Adamie Jędrzejowskim, zawarta w filmie Janusza Majewskiego „Jazz outsider” oraz nagradzany obraz Kuby Mikurdy „Ucieczka na srebrny glob”. Po projekcjach odbyły się spotkania z twórcami tych obrazów: Januszem Majewskim, Pawłem Brodowskim, Stefanem Wesołowskim. Sekcję dokumentu dopełniła absolutna polska premiera. Film Giuseppe Tornatore o wybitnym kompozytorze Ennio Morricone pt. „Ennio”.

…I POKAZY SPECJALNE

Organizatorzy przygotowali dla publiczności trzy pokazy specjalne. Filmy w sekcji pozakonkursowej były związane z gośćmi ostrowskiego wydarzenia. W tym roku laureatem Nagrody Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości był Henryk Kuźniak, toteż zostały wyświetlone filmy, do których stworzył muzykę: „Warzywniak, 360 st.” w reż. Andrzeja Barańskiego i „Vabank” w reż. Juliusza Machulskiego. Do Ostrowa, prócz nagrodzonego wybitnego kompozytora, przyjechał też uznany reżyser Andrzej Barański. Ci twórcy mają na koncie wspólne realizacje dla kina i teatru, by wymienić choćby takie tytuły: „Niech cię odleci mara”, „Kobieta z prowincji”, „Kramarz”, „Dwa księżyce”, „Nad rzeką, której nie ma” czy ostatnio spektakl telewizyjny „Stara kobieta wysiaduje”. Sam Kuźniak podczas spotkania mówił m.in. o roli muzyki filmowej. – Jaka jest różnica między muzyką autonomiczną a filmową? Ktoś, kto chce pisać muzykę filmową, musi mieć trochę skromności, zdać sobie sprawę, że nie jest najważniejszą osobą w filmie. Najważniejszy jest reżyser. Muzyka filmowa nie jest w filmie jedynym bodźcem, a jednym z wielu, który działa na widza. Muzyka powinna wspomagać film – odpowiadał na pytania Łukasza Maciejewskiego Henryk Kuźniak. Ze skromnością, a przecież to autor ponad 150 kompozycji do filmów fabularnych i krótkometrażowych, a także seriali czy teatrów telewizji.

Gościem specjalnym festiwalu był w tym roku Janusz Gajos, przed spotkaniem z nim odbyła się projekcja filmu „Wygrany” w reż. Wiesława Saniewskiego. Trudno by sobie było wyobrazić polski teatr i film bez Janusza Gajosa. Zagrał w sumie ok. 250 ról. Na spotkaniu  tym wybitnym aktorem widownia sali Ostrowskiego Centrum Kultury była wypełniona do ostatniego miejsca. Aktor, pytany przez Łukasza Maciejewskiego, mówił o swoich rolach filmowych m.in. u Kazimierza Kutza czy w filmie Wojciecha Marczewskiego „Ucieczka z kina Wolność”, a także o swoich początkach.

SPOTKANIE WOKÓŁKONKURSOWE

Na festiwalu byli obecni niemal wszyscy kompozytorzy muzyki filmowej, nominowani w tym roku do nagrody Grand Prix Komeda. Ponadto przyjechali aktorzy i reżyserzy prezentowanych obrazów. Gościli w Ostrowie m.in.: reżyserzy – Konrad Aksinowicz, Filip Gieldon, Tomasz Habowski, kompozytorzy – Marcin Sucharski, Marta Kondej, Kamil „Holden” Kryszak, Krzysztof A. Janczak, Marcin Macuk, Marcin Masecki, Stefan Wesołowski, aktorzy – Lech Dyblik, Magdalena Żak, operatorka Weronika Bilska i reżyserka dźwięku Zofia Moruś. Byli oni gośćmi spotkań po projekcjach filmów, które prowadzili: Łukasz Maciejewski, Krzysztof Kwiatkowski i Ewa Smolińska.

SPOTKANIA I ROZMOWY

Podczas festiwalu mają też miejsce wydarzenia okołofilmowe. W tym roku publiczność miała okazję uczestniczyć w spotkaniu z Magdą Umer. Ta piosenkarka, interpretatorka poezji śpiewanej, reżyserka, scenarzystka wspominała o swoich artystycznych początkach, o ważnych dla niej twórcach – m.in. Agnieszce Osieckiej, Jeremim Przyborze. Podczas spotkania Łukasz Maciejewski mówił o reżyserowanych przez Magdę Umer spektaklach, programach, o jej koncertach i ważnych rozmowach, które do dzisiaj pozostają w pamięci wielu, o czym świadczyła pełna widownia w Forum Synagoga.

O roli muzyki filmowej, a zwłaszcza piosenek, można było porozmawiać podczas dorocznej debaty. Wzięli w niej udział goście festiwalu, a dyskusję moderował Łukasz Maciejewski.

Na otwarcie Grand Prix Komeda publiczność mogła porozmawiać o pracach duetu Homework: Joanna Górska i Jerzy Skakun. Pokazali oni na wystawie plakaty filmowe,  z których wiele dotyczyło klasyki polskiego kina.

 

MUZYKA NA ŻYWO

Jak na festiwal, podczas którego nagradzana jest muzyka filmowa, przystało, nie mogło też zabraknąć samej muzyki! W tym roku odbyły się dwa koncerty. W plenerze, w Amfiteatrze Miejskim, zagrała formacja jazzowa z saksofonistą Marcinem Nowakowskim na czele. Na zakończenie natomiast wyśmienity koncert „Cinema Boogie” w wykonaniu Chopin University Big Band. Podczas niego usłyszeliśmy tematy filmowe, a wyśpiewali je: uznana wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz oraz Daniela Bereza i Łukasz Lipski.

  1. Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim odbył się w dniach od 29 maja do 4 czerwca. Został zorganizowany przez Ostrowskie Centrum Kultury.

tekst: Hanna Olejnik

Skip to content